citatos be konteksto, vol.5

Straipsniukas iš šios dienos LR “Mūzų malūno”.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kūriniai iš mėsos – akibrokštas žiūrovams

Gediminas PILAITIS
LR korespondentas
2009-03-16

Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre (KKKC) tik vieną dieną vykusi paroda „Mėsa“ sulaukė išties prieštaringų vertinimų.

Kai kurie žiūrovai ne tik stebėjosi, bet ir traukė per dantį parodos autorius klaipėdiečius dizainerius Mindaugą ir Neringą Bumblius – jie eksponavo iš žalios mėsos ir faršo sukonstruotas kompozicijas.

Ant vielų karkasų siūlais sutvirtinti mėsos gabalai priminė žmonių biustus. Faršu pripildyti kaukolės formos gipso liejiniai irgi buvo įgavę gal tik patologoanatomams labiau suvokiamo kūrinio pavidalus.

Vilgė šviežiu krauju

Visą savaitę mėsą pjaustę ir dėlioję autoriai prisipažino sunaudoję ir kelis litrus šviežio kraujo – juo buvo vilgomi kūriniai.

Provokuojamai akcijai prireikė maždaug 30 kilogramų mėsos. M.Bumblys tikino nenorėjęs įžeisti žmonių, kurie sunkmečiu priversti pirkti brangstančius maisto produktus: „Jeigu būtume tapę paveikslus, lipdę skulptūras iš molio, medžiagos būtų kainavusios tiek pat“.

Ne galeriją, o mėsinę primenančioje KKKC salėje vykęs kūrybos procesas buvo fotografuojamas. Parodoje žiūrėdami į spalvotas nuotraukas ne visi žiūrovai suprato, kodėl menininkai teptukus iškeitė į išgaląstus peilius, dažus – į gyvulių kraują.

„Todėl, kad civilizacija mums išlepino, galvojame vien tik apie savo gerovę. Mėsos kvapas žvalina, priverčia mąstyti. Norėjome išjudinti publiką, priminti, kad visi esame mirtingi“, – aiškino M.Bumblys.

Kartoja praeitį

„Nemanau, kad tai pavyko – darbai be turinio, emocinė įtampa man labiau priminė mėsos muštinius. Menininkai provokuoja patys save, peržengdami meno estetikos, saiko, o gal net ir padorumo ribas“, – svarstė parodoje apsilankęs poetas ir eseistas Rolandas Rastauskas.

Šis žodžio virtuozas, regis, jau pamiršo, kad pats kažkada šiurpino visuomenę krauju.

Dalyvaudamas menininkų akcijoje „Smėlio žaidimai“ R.Rastauskas šmaikščiai parašė laišką savo buvusiai žmonai – Girulių paplūdimyje išliejo trilitrinį stiklainį šviežio kiaulių kraujo.

„Prabėgo šešiolika metų, o jaunimas kartoja tai, kas jau buvo“, – kalbėjo eseistas.

Daržovės nebūtų sudominusios

„Vertinimas – susitarimo reikalas. Iki šiol negalime susitarti, ar Eiffelio bokštas yra gražus, ar bjaurus“, – mėsos kūrinių parodą aptakiai komentavo tapytojas Arūnas Mėčius.

Ne vieną šokiruojamą instaliaciją sukūręs dizaineris Anatolijus Klemencovas drąsino menininkus provokatorius: „Jie mėgina dirginti publiką brutalumu. Pažiūrėsime, ar tai nebus vienadienė akcija“.

Santūresni žiūrovai parodą vertino kaip į pasąmonės gelmes nukreiptą ironišką gyvenamojo laikotarpio grimasą. Kaip žaliavą savo kūriniams pasirinkę daržoves menininkai nebūtų sulaukę tokios reakcijos.

Dar Sąjūdžio laikais šiuolaikinio meno grupės „Post Art“ narys kaunietis Česlovas Lukenskas vienas pirmųjų griebėsi mėsos – meno galerijoje ryžosi eksponuoti iš kiaulių galvų sudėliotas penkiakampes žvaigždes, kurios simbolizavo pūvančią sovietinę imperiją.

Tuomet Č.Lukensko idėjų nesuprato ir autoritetingi meno specialistai. Ant galerijos durų buvo prikaltas postarsininkų kūrybą smerkiantis užgaulus manifestas, reikalauta guiti tokius menininkus iš parodų salių.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Knygynų tinklo „Vaga“ perkamiausių knygų dešimtukai

Grožinė literatūra:

1. V.Petkevičiaus „Prakeiktieji ir pateptieji“ („Politika“).

2. P.Coelho „Brida“ („Vaga“).

3. P.Coelho „Alchemikas“ („Vaga“).

4. S.Meyer „Saulėlydis“ („Alma littera“).

5. H.Cobeno „Dviveidis“ („Jotema“).

6. S.Meyer „Jaunatis“ („Alma littera“).

7. S.Brown „Svetimas veidas“ („Alma littera“).

8. K.Navako „Du lagaminai sniego“ („Tyto alba“).

9. V.Swarupo „Gyvenimo lošimas“ („Alma littera“).

10. R.Buroko „(ne) gyvenimo fragmentai“ („Kitos knygos“).

Negrožinė literatūra:

1. A.Carro „Lengvas būdas mesti rūkyti“ („Lengvas būdas“).

2. A.Carro „Lengvas būdas sulieknėti“ („Lengvas būdas“).

3. „Pokalbiai su Algimantu Čekuoliu“ („Alma littera“).

4. G.Malachovo „Paprasti gydymosi būdai. Malachov +“ („Salybus“).

5. R.Byrne „The Secret = Paslaptis“ („Alma littera“).

6. F.Taunytės „Kiek sveria siela“ („Tyto alba“).

7. R.Sharmos „Vienuolis, kuris pardavė „Ferrarį“ („Luceo“).

8. M.Jovaišos „Neregėta Lietuva“ („Unseen pictures“).

9. L.Tapino „Laiškanešys, pasiklydęs dykumoje“ („Alma littera“).

10. M.Starkaus „Šilko kelias“ („Tyto alba“).

Advertisements

2 komentarai “citatos be konteksto, vol.5

  1. Perkamiausių knygų dešimtuke, aišku, nebus L.Tapino knygos apie V. Žalakevičių.

    Knygos, kurios dar nemačiau net, kaip atrodo, bet žinau, kad kada nors skaitysiu.
    O šiandien perskaičiau įdomią R. Kašausko recenziją. Gerbiamas recenzentas gal ją rašė išgėręs ta proga, o gal tik šiaip labai jaunatviškai pasijutęs. Todėl recenzija gavosi nerecenzuojanti, o tiesiog graži. 🙂

    “Reikia skaityti knygas, o ne pasakojimus ar paskalas apie jas… Man visada būdavo sunku suvokti, kaip kritikai sugeba paskirstyti knygų veikėjus į teigiamus ir neigiamus. Negaliu prisiversti perskaityti recenzijos, kurioje kritikas aiškina, ką autorius norėjo pasakyti, kaip jis tai darė, kokias menines priemones panaudojo.

    Knygą reikia skaityti su tokiu pasigardžiavimu, kaip valgome tikrą naminę duoną. “

    http://www.lrt.lt/tavokampas.php?strid=2909826&id=5143639

  2. Pardon, sumaišiau vardus. Amžinai ką nors gėdingai sumaišau. Ne R. Kašauskas, o S. Kašauskas. Stasys.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s