Nusirašinėtojai. (Kiek nedaug yra pasauly pasakų…)

Pamenu, kadaise- senais-senais laikais, kai dar savo vaikams privalėjau pasakas skaityti- radau bibliotekoje labai storą knygą “Pasaulio šalių pasakos“. Ar kažkaip panašiai vadinosi- nesvarbu, ne apie knygą noriu pasakyt. O pasakyt noriu tai, kas mane tada joje sukrėtė: kad tiek nedaug originalių siužetų buvo pasakose, kurias “sukūrė“ liaudis. Na, kad “Lietuvių liaudies pasakos“ skiriasi nuo “Rusų liaudies pasakų“ tik veikėjų vardais- nieko nuostabaus. Bet kai tuos pačius siužetus surandi ir pasakose, kurias “sukūrė“ liaudis, gyvenusi velniai žino kur, kitoj pasaulio pusėj- Tailande, Japonijoj, Afrikoj-  jau kažkaip įdomu pasidaro. Aštuonių- devynių pagrindinių siužetų variacijos. Skiriasi tik veikėjų vardai ir nežymios smulkmenos. Toks įspūdis, lyg kažkas istorijos priešaušryje numetė žmonėms pasakų rinkinuką, o vėliau visi tik tiek ir tedarė, kad vieni nuo kitų tas pasakas nusirašinėjo.


O prisiminiau tai, perskaitęs dabar legendą apie Rygos įkūrimą. Anksčiau jos nebuvau girdėjęs, nelabai mane ta Ryga ir domina, tik dabar užkliuvau.
Atsiprašau, kad rusiškai. Latviškai menkiau įkertu, o jūs, turbūt, irgi.

“Когда-то, в древние времена, когда Риги ещё не было, огромный человек — Большой Кристапс — переносил людей вброд через Даугаву в том месте, где сейчас находится город. На правом берегу Даугавы он построил себе домик. Однажды ночью он проснулся оттого, что услышал детский плач на левом берегу. Он сразу же пошёл за малышом, чтобы перенести его через реку. Посреди реки ребенок стал таким тяжелым, что великан с трудом донес его до правого берега и уложил спать рядом с собой.
Утром, когда он проснулся, на месте, где лежал ребенок, был большой сундук с деньгами. Эти деньги Кристапс хранил вплоть до своей смерти, а когда он умер, они пошли на строительство города.“

/ http://rizanka.livejournal.com/506383.html /

Большой Кристапс

Didysis Kristupas

Vilnius miesto herbas – Šv. Kristupas (Kristoforas), brendantis vandeniu ir nešantis ant pečių Kūdikėlį Jėzų. Herbas miestui buvo suteiktas septintais gyvavimo metais, t. y. 1330 m. Šv. Kristoforas, Kristupas, graik. „Kristaus nešėjas“.

…..šventasis atsiskyrėlis pasakęs, kad Kristoforas galįs tarnauti Kristui, nešiodamas keleivius per sraunią ir patvinusią upę, ir tada galbūt Kristus jam pasirodysiąs. Kristoforas taip ir padaręs. Vieną naktį jį pažadinęs mažas berniukas, prašydamas pernešti per upę. Kristoforas pasisodinęs berniuką ant pečių ir pradėjęs bristi. Kilusi audra, vaikas daręsis vis sunkesnis ir sunkesnis, ir jie vos nenuskendę. Laimingai pernešęs vaiką ir nuleidęs ant žemės, Kristoforas paklausęs, kas jis per vaikas. Berniukas pasisakė esąs Kristus, nešąs savo rankose viso pasaulio sunkumus. Todėl lietuvių liaudies mene Šv. Kristoforas vaizduojamas brendantis vandeniu, pasirėmęs lazda, ant pečių nešantis vaikelį Jėzų, kuris viena ranka laimina, kitoje laiko žemės rutulį. Dar Lietuvai esant pagoniškai valstybei, t. y. iki XIV a. pabaigos, Vilniaus herbas vaizdavo senovės lietuvių pasakų galiūną Alkį, ant pečių nešantį per upę savo žmoną Janterytę.“



Įdomu, kokie dar miestai giriasi legendomis apie Kristupą. Įtariu, kad Ryga ir Vilnius tikrai nėra vieninteliai.

Reklama

Vienas komentaras apie “Nusirašinėtojai. (Kiek nedaug yra pasauly pasakų…)

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s